Sunday, November 9, 2008

Dalam Perjalanan

Mungkinkah aku telah menemui jawapannya,
Telah ku genggamkan sehingga menjadi abu,
Cuma berharapan aku telah melaksanakannya,
Kini aku ingin mencari ketenangan dalam diriku,
Telah sampai masanya ku berundur.

Pangkat itu bukannya satu anugerah,
Tapi ianya satu beban yang harus dipikul
sehingga ke hujung jalan,
Aku sanggup memikulnya,
Aku di sini menahan setiap saatnya,
Sehingga semua telah sampai dengan selamat,
Biarpun badanku binasa.

Sekelilingku tiada sesiapa pun,
Berjalan seorang diri di dalam gelap,
Kalaulah ini hanyalah satu mimpi,
Kenyataan memang nyata,
Sakit itu terasa amat dalam diriku.

Namun aku cuma seorang manusia,
Tanpa keperitan maka tiada makna
dalam diriku,
Menoleh ke belakang telah ku sedari,
Telah jauh ku berjalan,
Kini aku di sini,
Ku hendak menjelajah lagi,
Masih banyak perlu ku pelajari
dalam perjalanan.